 |
PRO vs CONTRA
Libertatea in Hristos poate duce la libertinaj
„Sa
fii liber in Hristos nu e posibil decat daca il cunosti pe Hristos. Daca il
cunosti cu adevarat, atunci nu poti fi libertin, dar poti fi cu siguranta
liber.”
(Mari Blaj)
„Veti cunoaste adevarul si adevarul va va face slobozi
(Ioan 8:32)
“Oameni liberi sunt aceia pe
care Hristos i-a eliberat din robia pacatului, de sub povara rusinii si a
vinovatiei. Adevarul lui Hristos in noi ne curata inima, ne confrunta
motivatiile si ne corecteaza actiunile, ne transforma in asemanare cu
Dumnezeu. Suntem liberi atata timp cat traim in adevar, ramanem in Hristos
si Hristos ramane in noi. Poate trai in liberalism acela care, in loc sa
caute pe Dumnezeu, cauta o justificare pentru actiunile sale in fata lui
Dumnezeu. Consider ca cel care a gustat din Dumnezeu, din libertatea vietii,
in Hristos, nu se va intoarce din nou in robia pacatului si a propriei
justificari inaintea lui Dumnezeu.”
(Raluca Condurache)
“Libertate vs
libertinaj... un aparent joc de cuvinte, dar de fapt o realitate cu care ne
confruntam astazi. Multi sunt cei care, necunoscandu-L pe Dumnezeu, aluneca
usor in extrema libertatii. Insa, in relatia cu Hristos, situatia se
schimba. Libertatea in Hristos presupune o alegere care trebuie facuta prin
liber arbitru, intre bine si rau. Libertinajul insa, apare ca manifestare a
alegerilor gresite deja luate. Intre a putea alege liber si a fi facut deja
alegerea gresita exista un mare abis. In acest context, trebuie sa ne
bucuram de libertatea in Hristos, alegand binele.”
(Andra
Mocanu)
“Libertatea in Hristos poate duce la libertinaj atunci cand
intra in conflict sferele de autoritate. Libertatea nu poate fi conceputa in
afara autoritatii lui Dumnezeu; ea se capata prin iertare, nu are piedici in
calea dragostei, are luxul de a-ti putea pune oricand sufletul pentru
aproapele tau. Alegand sa ramai sub autoritatea Lui, alegi sa devii robul
Lui, si totusi liber, liber de tine insuti. Este un paradox, dar in acelasi
timp o evidenta realitate. Libertinajul intervine atunci cand tu devii
propriul dumnezeu.”
(Ema Onu)
“Libertatea lui Hristos si libertatea de a
face tot ce vrei sfidand toate regulile – libertinajul – sunt doua tipuri de
libertate diametral opuse. Libertinajul – libertatea pacatului – este o
falsa libertate deoarece ne indeparteaza de intentia lui Dumnezeu pentru
noi, de scopul Sau vesnic, robindu-ne pacatului cu efecte dezastruoase
pentru noi. Daca nu s-ar fi produs Caderea omului si am fi acele fiinte
perfecte create
de Dumnezeu, atunci libertatea noastra ar fi identica cu intentia si voia
lui Dumnezeu si nu am mai vorbi de doua libertati. Hristos restaureaza
libertatea noastra originara, adevarata, in mod paradoxal: invitandu-ne sa
purtam jugul Sau (Matei 11:30) care e bun si uşor. Eliberandu-ne din sclavia
nesupunerii fata de Dumnezeu si a pacatului ne invita sa reintram in
sistemul lui Dumnezeu pe o cale ce presupune anumite reguli si ingradiri.
Acestea creeaza un sistem optim pentru dezvoltarea deplina a personalitatii
noastre. Sa nu uitam ca aceste reguli ale libertatii au fost alcatuite de un
Dumnezeu care ne cunoaste perfect, care prin Hristos ne cunoaste si in
slabiciunile noastre si care este deopotriva super-inteligent si iubitor de
superlativ. Roadele intrarii noastre in acest sistem abia se intrezaresc in
viata pamanteasca, dar vor straluci cu putere in eternitate. Renuntand la
libertatea noastra in favoarea libertatii in Hristos, ne regasim pe noi
insine si, desi pare o ingradire, de fapt, este o ocrotire divina pentru
eternitate.
(un membru din Eclesia)
“Libertatea mea nu trebuie sa imi permita sa traiesc in
placerile mele, deci nu imi va permite sa ajung in libertinaj.”
(Eduard Luis)
“Hristos ne-a luat apasarea din sufletele noastre
iertandu-ne păcatele; astfel, ruşinea este stearsa si putem tine capul sus.
Am devenit liberi, dar in acelasi timp si robii Lui. Este un paradox: suntem
liberi, dar suntem robi. Daca Il iubim, Il si ascultam. Sunt destule
avertizari in Biblie cu privire la ascultare. Putem trai superficial,
considerand ca este de datoria lui Hristos sa ne ierte ori de cate ori noi
intentionat ne planificam păcatele. Dacă ne permitem sa nu ne pese de voia
Tatalui Ceresc in ceea ce priveste relatia cu El si relatia cu aproapele
nostru, trebuie sa ne intrebam ai cui robi suntem.”
(Gabi Wigston)
"Este riscant ce facem uneori cu libertatea noastra in
Hristos, intrucat putem ajunge, din neatentie, la o libertate lumeasca. Este
adevarat ca Hristos, prin lucrarea Sa, ne-a eliberat de sub robia
pacatului, insa asta nu inseamna sa ajung la libertinaj. Chiar si cuvantul
in sine (desfrau, destrabalare) nu are un inteles pozitiv. Dumnezeu nu vrea
acest lucru. Personal cred ca pentru a nu avea o "libertate" care sa-i
deranjeze pe cei pentru care a murit Hristos, ma pot ghida dupa versetele
din 1 Corinteni 6.12; 10.23 ”
(Gabi Ambrosie)
“Avem libertatea in
Hristos sa facem tot ce nu este contrar sau care nu este condamnat de
Biblie. Libertatea crestina este eliberarea de pacat; o libertate fara
limite in a ne apropia de Dumnezeu, nu libertate pentru propriile placeri.
Tentatia pacatului sta in fata fiecaruia dintre noi. Dar, punand valorile
lui Dumnezeu in gandirea noastra, stand zi de zi in prezenta Lui si traind
conform Cuvantului Sau (socotindu-ne, prin credinta, morti fata de pacat si
vii pentru Dumnezeu, in Hristos Isus ), atunci neprihănirea lui Hristos
curge in mod natural prin noi si nu vom cadea in robia pacatului.”
(Dana Ciobanu)
“Sunt si nu sunt de
acord cu aceasta afirmatie. Atunci cand esti cu adevarat un slujitor al lui
Cristos, nu-ti poti pune problema ca vei ajunge la libertinaj, deoarece
asculti întru totul de El, dar daca tu crezi ca libertatea in Cristos se
refera la faptul ca poti face orice in Numele Sau, atunci libertinajul iti
conduce viaţa, şi nu Cristos.
(Sava Ionut)
”In primul rand, cred ca termenii "libertate in Hristos" si
"libertinaj" se bat cap in cap, pentru ca a fi in Hristos inseamna sa
gandesti ca El, sa-ti placa ceea ce Lui Ii place, sa ai poverile Lui, sa te
bucuri de ceea ce El se bucura, sa plangi pentru ceea ce El plange. Iar a fi
liber in Hristos inseamna a face fiecare lucru ca inaintea Lui si fiind in
El, esti liber sa traiesti DOAR pentru gloria Lui. Libertinajul, asa cum il
inteleg eu, inseamna a-ti trai viata dupa propriile placeri: "Sunt liber sa
fac ce vreau!"
Aceste lucruri sunt cu totul
diferite, pentru ca o viata traita in libertinaj are in centru EUL, iar o
viata traita fiind liber in Hristos Il are in centru, evident, pe Hristos.
Asadar, o adevarata libertate in Hristos NU poate conduce la libertinaj.
Cred, totusi, ca circula in
ziua de astazi o minciuna a diavolului in legatura cu asta. O minciuna de-a
lui inseamna 99% adevar si doar 1% minciuna. De aceea este atat de subtila,
asa de captivanta si nici nu ne dam seama cand cadem in plasa. Avem nevoie
de o putere supranaturala care sa ne pazeasca de toate atacurile diavolului,
mai ales atunci cand se imbraca in inger de lumina! Oh, fie indurarea Lui
peste noi, iar mila si dragostea Lui sa ne fereasca de caile rele! Amin. As
putea sa rezum tot ce am spus prin ceea ce Sf. Augustin a afirmat in
legatura cu acest subiect: "Iubeste-L pe Dumnezeu si fa ce vrei!"
(Larisa Leonas)
“Intai de toate, ar trebui sa intelegem ce inseamna
libertatea in Cristos, pentru ca sunt mai multe sensuri ale libertatii
crestine. Cred ca primul dintre ele, descoperit prin reforma lui Luther, e
cel de libertatate fata de pacat. Ni se spune intr-un verset in Ioan ca
„daca Fiul va va face liberi, veti fi cu adevarat liberi". In sensul acesta,
libertatea nu inseamna ca pot face orice, ci mai degraba ca sunt liber sa
fac ceea ce ar trebui sa fac. Cumva, pentru Cristos a fi liber inseamna a nu
mai fi rob al pacatului. Evident ca in felul asta libertatea nu poate
conduce la libertinaj, pentru ca ar fi o contradictie in termeni. Deci, daca
vreau sa fiu liber in Cristos, libertinajul nu are ce cauta. Dar probabil ca
mai sunt si alte sensuri ale libertatii. Acea libertate despre care vorbeste
Pavel in Romani – libertatea fata de Lege – asta insa nu este o derogare ca
sa o incalci, pentru ca in momentul in care te-ai intors la Cristos, ai
murit fata de pacat. Cand esti liber in Isus, exista o anumita zona gri;
unii spun ca pot sa calce in ea, altii nu. Sensul acesta apare oarecum in
Galateni 5:13, in contextul in care unii au inteles "adevarul", si anume ca
sunt eliberati de sub Lege, insa ei traiau sfidandu-i pe ceilalti, facand
din libertate un prilej de pacatuire.
Pavel insa ii sfatuieste pe
cei mai tari, care au inteles esenta acestei libertati, sa nu fie pricini de
poticnire pentru cei mai slabi sau sa-i oblige sa faca lucruri despre care
au incredintarea ca sunt pacate. Cred ca trebuie sa urmam acelasi principiu
ca si Pavel: am anumite libertati, si primul lucru important este sa nu il
ispitesc pe cel mai slab cu libertatile mele, daca el le considera pacate.
Pe de alta parte, contextul in care noi ne punem problema acum este diferit
de cel in care traia Pavel, in care vechile Legi inca se mai respectau. Nu
era vorba despre probleme care exista azi (TV, internet etc), dar probabil
ca se poate aplica si in zilele noastre. Ni se pare ca suntem liberi, dar de
fapt am ajuns din nou sub robie. Cred ca doar in sensul asta libertatile
noastre pot fi o capcana daca nu suntem atenti cu ele; nu as vrea nicidecum
ca semnificatia lor prima ss fie aceea ca putem face orice dorim. Daca
gandim libertatea in termenii astia, suntem pasibili de a cadea, dar daca o
privim ca pe libertatea de a fi sfant, suntem mai putin pasibili de pacat.
Cand esti liber in Cristos, esti fericit. Chiar daca ai anumite granite pe
care ti le impui, acele granite sunt facute ca sa iti dea fericirea. Isus
spunea ca a-L urma pe El inseamna sa fii sfant, sa fii cu adevarat liber, sa
ai o bucurie interioara.
(Vali Teodorescu)
Rubrica
ingrijita de Roxana Acatrinei
si Anca Profiri
|
 |
|
|
|